dinsdag 16 september 2025

🔥 Wanneer was de laatste keer dat je écht naar jezelf keek? 🔥

 Scrollend door mijn feeds, kijkend naar glimlachen, poses, zorgvuldig gecureerde selfies en perfecte hoekjes, vraag ik me af: wanneer was de laatste keer dat we écht naar onszelf keken? Niet naar hoe anderen ons zien, niet naar wat likes of algoritmes belonen, maar naar wie we werkelijk zijn wanneer niemand kijkt.

Online representatie is een performance geworden. Een constante oefening in profilering: we bouwen een identiteit op die aantrekkelijk, interessant en bewonderenswaardig is. Maar het gevaar schuilt erin dat we beginnen te geloven dat dit digitale zelf ons echte zelf is.

En dan komt het bereik. Likes, shares, comments: cijfers die ons zeggen of we goed genoeg zijn. En wanneer onze performance niet het gewenste bereik krijgt, passen we onszelf aan. Een ander filter, een andere pose, een andere caption. Elke wijziging lijkt klein, maar samen vervagen ze steeds meer de grens tussen wie we écht zijn en wie we online willen zijn.

We raken verstrikt in de reflecties van onze eigen persona. Elke post, elke story, elke aanpassing versterkt het idee dat dit “ik” is. Maar het echte zelf, met onzekerheden, twijfels en imperfecties, blijft vaak onzichtbaar.

Dit proces wordt versterkt door influencers, de zelfverklaarde gidsen van online succes en populariteit. Hun zorgvuldig gecureerde leven lijkt een standaard waaraan we onszelf moeten meten. Luxe, perfectie, grenzeloze zelfexpressie, en vaak ook excessen: extravagante reizen, extreme stunts, overdreven uiterlijkheden. Deze beelden zijn niet alleen gemaakt voor aspiratie, ze creëren druk en een constante vergelijking. Wat ooit inspirerend leek, kan snel toxisch worden. Het voedt een cultuur waarin het niet genoeg is om gewoon te zijn; alles moet opvallend, klikbaar, bewonderenswaardig zijn. En elke poging tot imitatie of verbetering kan de kloof tussen het digitale “ik” en het echte zelf alleen maar groter maken.

En nu ga ik niet de dooddoener “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg” prediken, maar ik wil wél aangeven: zoek je eigen “gewoon”, en spiegel die niet aan de “gewoon” van een ander. Als jij met een kat op schoot onder een fleecedeken wil hangen, met een kop thee en een film die zo mierzoet is dat je vloer al begint te plakken als je alleen al het dvd-hoesje opent, dan moet je dat vooral doen.


Ik moet eerlijk bekennen: ik heb nooit een hoge pet op gehad van “influencers”. Voor mij is de term te vaag, en degenen die zich zo noemen lijken vaak vooral bezig zichzelf goed te laten lijken.


Te vaak zie ik voorbeelden van een zelfbenoemde influencer die een Walmart binnenloopt, voor duizend dollar aan kleding koopt “voor arme gezinnen”, en zodra de camera uitstaat gewoon weer teruggaat om een refund te vragen. Het is een performance, niets meer. En toch beïnvloedt dit beeld hoe miljoenen mensen zichzelf en elkaar bekijken.

Maar de echte “ik” is nooit een glossy feed of een zorgvuldig uitgelicht influencerleven. Het echte zelf is rommelig, soms onaantrekkelijk, vol twijfel, tranen, mislukte pogingen en rafelranden. Geen regenbogen en maneschijn, geen constante esthetiek. En toch – of misschien juist daarom – is het in al zijn unieke, ongepolijste vorm ontzettend waardevol. Want dáár, in die imperfectie, schuilt de schoonheid die niemand kan namaken of filteren.

Dus…  wanneer was de laatste keer dat je écht naar jezelf keek?  Niet naar je profielfoto, je stories of je zorgvuldig bewerkte posts, maar naar dat unieke, ongefilterde zelf dat jou tot jou maakt.

Wanneer was de laatste keer dat je eerlijk antwoordde op de vraag “Hoe gaat het met je?” – zonder maskers, zonder het veilige “Goed hoor” of “Druk, druk, druk”.

En merk je wie er dan blijft luisteren, wie er doorvraagt, wie niet schrikt van jouw echte ik? Dat zijn de mensen die niet vallen voor je online persona, maar die oprecht geïnteresseerd zijn in jou. Dáár zit de waarde, dáár wordt de echte jij gezien. Durf dat te laten zien – dat is pas écht invloedrijk.

🔥 Hoeveel pijn is een paar views waard? 🔥

Ik scroll door mijn tweede YouTube-feed (die ik gebruik voor onderzoek, zodat ik met mijn persoonlijke account niet in zo’n fuik terechtkom). Ramsey Khalid Ismael (oftewel Johnny Somali) , Korea. Hij blijft in de aandacht bij de juridische en reacties-kanalen die ik volg. Nog steeds provocerend. Nog steeds de grenzen opzoekend, terwijl meerdere rechtszaken tegen hem lopen. Het is absurd en fascinerend tegelijk. Het voelt alsof ik naar een shuttlecrash kijk, maar dan één die tijdens de crash blijft besluiten om olie op het vuur te gooien.


Het doet me denken aan Jackass, die oude tv-show waarin mensen elkaar pijn deden voor amusement, stunts en lachsalvo’s. Toen was het grappig, onschuldig genoeg om te kijken, een collectieve kick van adrenaline en walging. Nu is het anders. Nu is het digitaal, wereldwijd, altijd online. Eén provocatie kan miljoenen bereiken in seconden. En mensen betalen ervoor, doneren ervoor, lachen erom.


Het is niet langer: “Hey, we gaan met een winkelwagen de berg af.”

Het is nu iemand die aan real-life streaming doet, en tijdens de livestream mensen vraagt om geld te doneren. Het is niet meer Jackass; het is een real-life “The Krazy Kenny Show” (seizoen 4, aflevering 15) van South Park. We hebben namelijk al live-streamers gehad die tijdens hun stream stierven, net zoals de “nep-Kenny” in die aflevering overleed bij een stunt.


Het is een vreemde gewaarwording op platforms zoals Kik, Twitch en YouTube Live, want ook al worden sommige provocateurs gebanned, vaak is het niet permanent. Vooral Kik heeft hier een handje van. En elke keer is de reden simpel: het levert aandacht en geld op.


Het is geld vragen voor provocatie. Provocatie voor aandacht.


Ramsey Khalid Ismael doet precies dat: provoceren, pijn minimaliseren, zichzelf presenteren als entertainer, als rebel. De rechtszaken lijken slechts voetnoten, een decorstuk in zijn “show”. Terwijl de wereld kijkt, discussiëert, meme’t, lacht, haat, de pijn die hij veroorzaakt wordt gereduceerd tot content.


Hij is al vaker opgepakt: Japan, Israël, en nu Korea. En Korea bindt er geen doekjes om; er zijn petities getekend om hem met de volle macht van de wet aan te pakken. Dat kan neerkomen op een potentieel maximum van 31 jaar gevangenisstraf.


Ik vraag me af: hoeveel pijn is een paar likes waard? Voor hem, voor hen die het over hem hebben,  genoeg om trending te blijven. Voor zijn publiek,  genoeg om urenlang te discussiëren en te lachen. Voor de slachtoffers? Onvoorstelbaar veel. En dan is er het systeem: platformen die engagement belonen, algoritmes die extremiteit pushen vanwege de kijkers die klikken.


Het is geen Jackass-stunt meer op televisie. Het is een wereld waarin provocatie, haat en pijn in real time kunnen worden gemonetariseerd. Een wereld waarin de grens tussen entertainment en destructie vervaagt. En wij, als toeschouwers, staan erbij en kijken ernaar.


De mensen die geen “fans” zijn van deze persoon of deze content, vragen zich af: zijn een paar likes, een paar views het allemaal waard?


Misschien is dat wel de kern: niet alleen de verantwoordelijkheid van degenen die provoceren, maar ook van degenen die kijken, delen en lachen.


Hoeveel pijn is een paar likes waard? Te veel. Altijd te veel.